Статьи журнала - Материалы по археологии и истории античного и средневекового Причерноморья

Все статьи: 203

"Bad-style" coins or imitation?

"Bad-style" coins or imitation?

Prokopov I.S.

Статья научная

The aim of this article is to discuss a very important topic of interest and to define the character of an immense group of coins, namely - the group of the tetradrachms, which, according to the author, are called the tetradrachms of the island of Thasos, and the “Thasos type” tetradrachms of “bad-style”. A number of authors have supported the hypothesis that the coins in question are eastern Celtic imitations. The author of this article has analyzed a number of large coin hoards, which he has already sorted and published. The methodology includes the analysis of spatial distribution; the examination of the internal chronology and dynamics of the coinage; a “die-study”. The author has divided the coinage in terms of names and types of Thasians present on the coins in three main groups: original - up until approximately the end of the 2nd Century BCE; of a “Thasos type” under the control of the Roman administration in Macedonia in the period up until ca. 80 BCE; imitative - after 70 BCE. At the same time, the author has given his own definition regarding which tetradrachms of the “Dionysios Soter” type are imitations. These are the rough and almost completely barbarous imitations, on which the legends are simply forged by marks. The images are stylized and they diverge from the prototype. The coins themselves, which have so far been called imitations, the author has divided into three groups: the first and the second ones he refers to as “bad-style” coins, whereas the third one he calls “real” imitations. The question of the so-called imitations of the tetradrachms of the Macedonian regions has been touched upon, as well.

Бесплатно

"Nulla salus bello est", или Херсонес при Митридате VI Евпаторе Дионисе: по данным нумизматики

"Nulla salus bello est", или Херсонес при Митридате VI Евпаторе Дионисе: по данным нумизматики

Чореф М.М.

Статья научная

В конце II в. до н.э. гражданская община Херсонеса добровольно признала зависимость своего полиса от Понтийского царства. Ее решение нашло свое отражение в денежных эмиссиях. В Херсонесе были выпущены бронзовые дихалки с бюстом Гелиоса на аверсе и с рогом изобилия и с шапками Диоскуров на реверсе. Их чеканили под контролем номофилака Гераклида. При нем отношения Понта и Херсонеса строились на основе договора о симмахии. Позже Херсонесом управлял царский наместник Деметрий. Он выпустил драхмы с изображениями Девы на лицевой и оборотной сторонах. Эти монеты поступили в обращение в период острого дефицита платежных средств в Херсонесе, вызванного борьбой Вифинии и Понта за Каппадокию в 103/102 гг. до н.э. После Деметрия денежная эмиссия в Херсонесе на время прекратилась. Уменьшился и приток иноземных монет. Экономика Херсонеса страдала от спада внешней торговли, вызванного войнами, которые вел Митридат VI Евпатор Дионис. Город возобновил денежную эмиссию только во время восстания 63 г. до н.э. Тогда поступили в обращение тетрахалки Агафона. Он при Митридате VI Евпаторе Дионисе командовал местным гарнизоном. В результате мятежа 63 г. до н.э. Агафон стал тираном Херсонеса.

Бесплатно

"Казарма" в портовом районе города: основные итоги исследования (взгляд из Херсонеса)

"Казарма" в портовом районе города: основные итоги исследования (взгляд из Херсонеса)

Ушаков С.В.

Статья научная

В статье представлены результаты археологических исследований комплекса построек, известных в историографии как «Казарма» в Портовом районе Херсонеса, проведенных совместной экспедицией Харьковского государственного университета и Национального заповедника «Херсонес Таврический» в 1993-1998 гг. В ходе работ было завершено изучение всех основных составных частей этого архитектурно-археологического комплекса: Центр «Казармы», «Галерея», помещений 35, 36 (А, Б, В, К), 38, 61, 63 и др. Была осуществлена его графическая фиксация. Также в ходе работ была прослежена стратиграфия напластований культурного слоя. Получен значительный массовый археологический материал. Результаты его изучения позволяют проследить основные этапы строительной истории и реконструировать внешний вид «Казармы».

Бесплатно

"Кафский логос" Шильтбергера

"Кафский логос" Шильтбергера

Еманов А.Г.

Статья научная

Проводится сравнительный анализ описаний Кафы в рукописных копиях сочинения Ханса Шильтбергера и в инкунабулах. Рассмотрены гейдельбергская, баденская и мюнхенская рукописи конца XV в., а также три аугсбургских издания 1476-1477, 1480 и 1486 гг. Выявлены разночтения, появившиеся более поздние коррективы, установлен приоритет первой инкунабулы по отношению к имеющимся рукописям, ее непосредственное восхождение к несохранившемуся автографу. Уточняются статус Кафы как столицы Черного моря, зафиксированный Шильтбергером, а также городская микроструктура - выделение городского ядра (урбс, каструм), отделенного первым ярусом крепостных стен, четырех бургов, отграниченных второй линией крепостных сооружений, и пригорода (антибург). Определяются шесть конфессиональных общин Кафы, отмеченных баварским наблюдателем. Подвергнуты критическому анализу количественные данные о Кафе, приведенные Шильтбергером.

Бесплатно

"Княжеские" находки и центры власти гуннского времени на периферии Понтийской степи

"Княжеские" находки и центры власти гуннского времени на периферии Понтийской степи

Казанский М.М.

Статья научная

Рассматривается география распространения т.н. «княжеских» находок, относящихся к последней трети IV - первой половине V вв. на северной и западной периферии причерноморских степей, занятых в то время гуннами. Данные находки связаны с оседлым населением, поскольку располагаются на территории, где фиксируются археологические культуры оседлых варваров. География их распространения позволяет выявить центры власти, варварские «королевства» на окраине гуннской степи. Вне всякого сомнения, эти центры власти находились в зоне военно-политического доминирования гуннов. По отношению к зависимым от них оседлым варварам, гунны применяли две формы управления. В первом случае власть осуществлялась через посредство назначенного гуннами наместника. Вторая форма управления предполагала существование вассальных варварских политических образований, где гунны использовали власть местной оседлой аристократии.

Бесплатно

Celto-Scythians and celticization in Ukraine and the North Pontic region

Celto-Scythians and celticization in Ukraine and the North Pontic region

Mac Gonagle Brendan

Статья научная

The article provides an overview of the available linguistic, numismatic and archaeological evidence pertaining to the expansion of the La Tene culture into the area of modern Ukraine and the North Pontic region from the 3rd century BC onwards. A distinction is observed between the situation in western Ukraine where the process of Celtic migration - colonization is reflected in the archaeological evidence, and further east where the presence of Celtic “warrior bands” - mercenary groups have been identified. The testimony in ancient sources to the emergence of mixed Celto-Scythian populations in this area is also considered.

Бесплатно

Coin as a means of propaganda (according to Georgian numismatics)

Coin as a means of propaganda (according to Georgian numismatics)

Dundua Tedo, Avdaliani Emil

Статья научная

Everywhere coin facilitated exchange of goods. It was employed also for different propaganda. Georgians did the same as seen in the monetary groups and types as follows: municipal copper coins of Trapezus with the effigy of Mithras, Georgian-Sassanian drachms, Georgian-Byzantine coins, coins of Giorgi III - king with falcon on hand. So, at least some of monetary types issued in Georgia served for propaganda.

Бесплатно

Coin as a means of propaganda (according to the 12th - 18th cc. Georgian money)

Coin as a means of propaganda (according to the 12th - 18th cc. Georgian money)

Dundua Tedo, Chikobava Akaki

Статья научная

In the seventh issue of the journal Materials on Archeology and History of the Ancient and Medieval Crimea, Tedo Dundu and Emil Avdaliani's article "Coin as a Means of Propaganda (According to Georgian Numismatics)" is presented. In this issue follows its continuation. Throughout the world, coins contributed to the exchange of goods. They were also used as a means of propaganda. Georgia was not an exception. This is evident from the example of the following coin groups: Georgian loan money of the XII century. - the 1920s of the 13th century, coins of Georgian kings in the 13th-14th centuries, Western Georgian coins of the 13th and 15th centuries, as well as coins of Georgian kings in the 18th century. We take the results of our study for a scientific discussion.

Бесплатно

Coin hoard from the rescue archaeological excavations at site 11Б - Chukovezer village, Dragoman municipality. Comparative analysis with coin hoards from the region of Southwestern Bulgaria

Coin hoard from the rescue archaeological excavations at site 11Б - Chukovezer village, Dragoman municipality. Comparative analysis with coin hoards from the region of Southwestern Bulgaria

Borislavov B., Georgieva E., Prokopov I., Doychinova M.

Статья научная

This paper focuses on coin hoard found in a ceramic vessel during rescue archeological excavations in Chukovezer village, Dragoman municipality, Sofia district. Coin hoard consists of 23 roman bronze coins -folles from the period of the Tetrarchy and Constantine the Great. The earliest coins (2 coins) belong to emperors Galerius Maximianus and Maximinus II Daia. The most numerous coins (13 coins) are those struck under Constantine the Great. The next small group of coins (8 folles) belong to emperor Licinius I. The event that provoked the concealment of the hoard was the First Civil War between Licinius I and Constantine I that began in 316, and the battle at Campus Mardiensis (Harmanli) in particular, taking place probably in the late 316 - early 317. The further issue discussed in the paper is comparative analysis with coin hoards found in the region of the Southwestern Bulgaria with roman coins of the same period.

Бесплатно

King Pacorus/Bakur of Lazi

King Pacorus/Bakur of Lazi

Phiphia Natia

Статья научная

The personality of Pacorus/Bakur the king of Lazi has become the subject of an interesting historiographic discussion in recent years. The discovery of a pitcher in Achmarda with the inscription “Ἐγὼ Πάκουρος βασιλεὺς τοῖς μνοῖς ἒδωκα” played a key role in stimulating discussion of this issue. There is every reason to believe that king Pacorus/Bakur played an active role in the events that occurred on the territory of Georgia in the third quarter of the 3rd century CE. We take into account the information provided in the “Scriptores Historiae Augustae”, on the facts of the discovery of Greek inscriptions on the signet from Zhinvali and on silver vessels from Gagra and Maikop, and also take into account the passage from “Life of Kartli”. There is every reason to believe that Pacorus/Bakur became king of Lazi at the behest of Antoninus Pius. The Lazi managed to unite the whole Western Georgia under their rule after half of a century. Pacorus/Bakur also supposedly participated in the power struggle in Iberia. The very fact of the discovery of a pitcher that attracted our attention suggests that Pacorus/Bakur controlled the area of modern Gagra.

Бесплатно

Syrian and Armenian Christianity in Northern Macedonia from the middle of the eighth to the middle of the ninth century

Syrian and Armenian Christianity in Northern Macedonia from the middle of the eighth to the middle of the ninth century

Louri Basil

Статья научная

Syrian and Armenian influence has been felt in the Old Bulgarian culture by different scholars, such as archaeologists and architecture historians as well as historians of the earliest Bulgarian writing and manuscripts. Some of them, looking for a possible source of this influence, pointed to resettling a large Syrian and Armenian population from the former Roman Armenia's lands in the Caliphate to northern Macedonia in the 750s. An exhaustive overview of the literary sources related to this resettlement (in Greek, Syriac, Arabic, and Armenian) demonstrates that took place a translatio urbis of Theodosiopolis/Karin (modern Erzurum) together with a great part of Christian population of the Great Armenia and Melitene. The immigrants created new cities where preserved and developed their local cults, including the famous cult of the Fifteen Martyrs of Theodosiopolis/Strumica.

Бесплатно

The import of gun barrels and their price in Georgia in 17th - 18th cc.

The import of gun barrels and their price in Georgia in 17th - 18th cc.

Tabuashvili Apolon

Статья научная

Firearms were manufactured in Georgia from the 17th-18th centuries, as a result of which they were widespread among the population. In the 17th and especially the 18th centuries, Georgians, in large part, used firearms. In addition, the products manufactured in Tbilisi were distributed to neighboring countries. Flintlock rifles had three main components: the gun barrel, the flintlock and the stock. According to sources, in Tbilisi, shock-flint locks and butts were produced locally. When it comes to gun barrels, the picture is different. Typically, imported weapons barrels from Crimea were used to manufacture firearms in Tbilisi and the rest of Georgia. It is because of the Crimean barrels in Georgia that the most common name for firearms was "Kirimi" / "Hirimi". The Weapon Fund of Ethnology and Modern History of the National Museum of Georgia (Museum of Georgia named after Simon Janashia) contains hundreds of rifles with weapon barrels imported from Crimea. The import of gun barrels was well documented in the Georgian tax tariff, which allowed scientists to determine the prices of weapons at the time.

Бесплатно

The issue of Georgian captives in the Crimea in the 18th century

The issue of Georgian captives in the Crimea in the 18th century

Tabuashvili Apolon

Статья научная

Dagestani mountaineers were engaged in kidnapping people from eastern Georgia throughout the 16th - 18th сenturies. Part of the population kidnapped by the Dagestani mountaineers was dispatched to Istanbul by Turk merchants and part was transported to the North Caucasus, but most often, to the Crimea. In the course of time, the number of Georgian captives for slavery in the Crimea reached several thousand. According to King of Kartl-Kakheti Erekle II, in the 70s of the 18th century, their number made 32 thousand. After the end of the Russo-Ottoman war of 1768-1774, Georgian captives gained their freedom. At the end of 1771, Erekle II sent his envoys to Russia. One of the purposes of this mission was to settle the question of Georgian captives liberated in Crimea. Thanks to direct involvement of King Erekle II and Georgian diplomats, a significant part of Georgian captives managed to return to their homeland. Some of them stayed in Russia that was in the interests of the Russian state. The data on the captives who returned from Crimea to their homeland are reflected in Georgian historical documents.

Бесплатно

Why so Syrian? A quantitative Bayesian approach to the perturbations of the textual flow in the Slavonic recensions of the Pauline epistles

Why so Syrian? A quantitative Bayesian approach to the perturbations of the textual flow in the Slavonic recensions of the Pauline epistles

Louri Basil

Статья научная

Some “Oriental” impact on a very early recension of the Slavonic translation of the five Pauline epistles is demonstrated. The most natural interpretation of this fact is that the Greek originals used for the Slavonic translation were those widespread outside the borders of the ninth-century Byzantine Empire. Moreover, there are some traces of additional editing of the translations from Greek against some Syriac version(s), in the same manner as in roughly contemporaneous Melkite translations of the New Testament from Greek into Arabic. Both I (“Ancient”) and II (“Preslav”) recensions share the above features that, therefore, are to go back to their common archetype, that is, an even more “ancient” recension. Only the earliest Ethiopic version (EthGr) shows an affinity with the Slavonic material comparable to that of the Syriac material. This fact must be interpreted as an affinity of the early Slavonic version with Greek recensions that were circulating before the seventh-century Arab invasion. The quantitative method proposed in this paper is dedicated to comparison of two competing hypotheses concerning the textual flow of a highly contaminated tradition. The method has the following preconditions and limitations: (1) the total number of possible hypotheses must be previously reduced to two: that a specific source of contamination existed or not; (2) in the present (simplest) modification of the method, the hypothesis about the presence of a discussed source of contamination must additionally imply a high value of the signal-to-noise ratio (> 0.5), that is, that this hypothetical source, if it actually existed, was the major source of contaminations of a specific kind (defined above as “perturbations”).

Бесплатно

«Καθρεπτησ γυναικων» Константина Дапонте - путешествие в Крым в политических стихах (1746)

«Καθρεπτησ γυναικων» Константина Дапонте - путешествие в Крым в политических стихах (1746)

Альбрехт Штефан

Статья научная

Фанариот Константин (Кесарий) Дапонте бежал в 1746 г. в Крым, где он по рекомендации Константина Маврокордатоса, господаря Валахии, был благосклонно принят ханом Селимом II Гираем. О своем пребывании он написал поэму в диалогах, в т.н. политических стихах, которую он вложил в свое огромное «Καθρέπτης γυναικών», то есть в «Зерцало жен». Дапонте - первый (ранний) современный греческий писатель, который сделал Крым доступным для греков своего времени. Он также поднял осознание того, что это место, хотя и татарское, но и действительно греческое место, - хотя и без ссылки на греческую древность и византийские времена. Поскольку работа была очень распространена, его описание Крыма весьма интересно. Дапонте не пишет ничего замечательного о политической ситуации в Крыму, хотя и предоставил своим соотечественникам полезные сведения. Интересны замечания Дапонтеса о грубой красоте монастыря, которая контрастирует с аркадными прибрежными лугами, а также о греческом населении, живущем близ Бахчисарая.

Бесплатно

«Речь философа» в повести временных лет: вопрос функции и адресата

«Речь философа» в повести временных лет: вопрос функции и адресата

Похилько Н.П.

Статья научная

В статье верифицируется гипотеза катехизической функции Речи философа - текста в составе Повести временных лет. В сопоставлении с древней церковной практикой катехизации доказывается, что ее текст составлен по образцу литургического огласительного чтения (катехизиса для язычников). Вступительная часть «Чтения о житии и погублении блаженных страстотерпцев Бориса и Глеба», чье содержание перекликается с содержанием летописной Речи, и иные сведения говорят о том, что праздничным дням памяти древнерусских святых предшествовали в XI в. посты и богослужения, связанные с массовым оглашением. Направленность и содержательные акценты летописного текста позволяют предполагать, что ее автор и последующие редакторы ориентировались на аудиторию, находившуюся под влиянием еретического учения, близкого представлениям богомилов и павликиан. Противоиудейские аллюзии пророческого раздела Речи объясняются контаминацией древнерусскими полемистами приверженцев этой ереси с «жидовинами», что, вероятно, было вызвано специфическим кругом образов, мотивов и идей апокрифической иудейской литературы, воспринятым еретиками.

Бесплатно

«Трактат о двух сарматиях» Мацея Меховского как источник по исторической этнографии Северного Причерноморья

«Трактат о двух сарматиях» Мацея Меховского как источник по исторической этнографии Северного Причерноморья

Рахно К.Ю.

Статья научная

Трактат «О двух Сараматиях» Матфея Меховского является важным источником по истории и этнографии Северного Причерноморья. В шестнадцатом веке работа Матфея Меховского трактат «De duabus Sarmatiis, Asiana et Europiana», был впервые напечатан в Кракове в 1517 году. Он был хорошо известен и выдержал много изданий. Он содержал сведения о современном автору нетатарском населении степей Северного Причерноморья, в том числе алан, готов, хазар, черкесов и русинов. Проблема происхождения украинского казачества не может быть проанализирована без привлечения фактов из работы этого польского ученого.

Бесплатно

Аварская реплика византийского солида на Самбийском полуострове

Аварская реплика византийского солида на Самбийском полуострове

Скворцов К.Н.

Статья научная

Данная статья посвящена находке аварского подражания византийскому солиду императора Ираклия (611-641), сделанной во второй половине XX века на западе Калиниградского (Самбийского) полуострова в окрестности пос. Котельниково (Wargen, Kr. Fischhausen). В статье рассматриваются различные варианты попадания данной монеты на эту территорию, как в раннем средневековье, так и во времена экспансии Немецкого ордена на земли пруссов XIII веке. Возможно, что находка данной монеты в западной части Самбийского полуострова, в которой находились древние торговые центры, связанные с янтарной торговлей, и где берет начало большая часть ручьев и рек, впадающих в Вислинский залив и р. Преголю, являвшихся основными транспортными коммуникациями древних жителей здешних мест, позволяет предположить, что монета в VII-VIII вв. могла попасть на полуостров как раз по этим торговым путям, связывавшим население Самбийского полуострова через Мазурию с остальными регионами Европы, с ближними и дальними, и, в частности, с Дунайским регионом.

Бесплатно

Журнал