The visualization of characters’ appearance in A. Bely's novel “Petersburg” (formulation of the topic)

Автор: Drovaleva Natalia A.

Журнал: Новый филологический вестник @slovorggu

Рубрика: Русская литература

Статья в выпуске: 1 (52), 2020 года.

Бесплатный доступ

This article outlines the general patterns of introducing the elements of characters’ appearance into A. Bely’s novel “Petersburg”. The portrait details in the novel are generally analyzed from the standpoint of aesthetic and ideological peculiarities, however some general comments and conclusions presented in the works of the last decades point out the existence of certain controversies and the lack of any detailed analysis of the visual features of characters in the novel. The analysis, presented in this article, brings to light the particular features of the visualization of characters’ appearance and the functions of portrait detail in A. Bely’s novel “Petersburg”. The observations of Bely’s methods of introducing visual characteristics of characters in “Petersburg” lead to the following conclusions. For the entire text of this written work A. Bely does not refuse to portray characters’ external features, but the methods he uses to do it serve to deform and weaken the visual imagery. The construction of character images in “Petersburg” is defined by the lack of composure and thoroughness and the absence of the characterological function (the indications of the connection between external changes and internal processes), a tendency to on one hand accentuate certain body parts or facial features (eyes, back, etc.) and to highlight certain details while mixing the features of a character’s appearance and their surroundings and on the other hand introduce portrait details to inanimate objects (i.e. anthropomorphosis). Besides, it is clear that the notions and reference points that the theory of literature had offered before (the “portrait”, its function and various typologies) can only be applied to interpret the peculiarities of the “Petersburg” poetics only nominally.

Еще

A. bely, portrait, visual features, character, poetics, anthropomorphosis

Короткий адрес: https://sciup.org/149127424

IDR: 149127424   |   DOI: 10.24411/2072-9316-2020-00007

Список литературы The visualization of characters’ appearance in A. Bely's novel “Petersburg” (formulation of the topic)

  • Адамян Е.И. Маски и лица в портретах современников Андрея Белого // Актуальные проблемы социогуманитарного знания. Вып. 43. М., 2010. С. 3-6.
  • Адамян Е.И. Функция портретов современников в мемуарной трилогии Андрея Белого // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер.: Литературоведение. Журналистика. 2009. № 1. С. 5-11.
  • Афанасьева М.С. Типология литературно-критических портретов в книгах Андрея Белого «Арабески» и «Луг зеленый» // Ученые записки Казанского университета. Сер.: Гуманитарные науки. 2016. № 1. С. 107-116.
  • Бабиева И. К вопросу о структурных особенностях романа начала XX века («Петербург» Андрея Белого) // Ритмы жизни: сб. к 80-летию Н.М. Евдаева. М., 2009. С. 269-284.
  • Барковская Н.В. Поэтика символистского романа. Екатеринбург, 1996.
  • (а) Белый А. Пророк безличия // Белый А. Символизм как миропонимание. М., 1994. С. 145-151.
  • (Ь) Белый А. Собрание сочинений: Петербург. Т. 2. М., 1994.
  • Вельфлин Г. Основные понятия истории искусств: проблема эволюции стиля в новом искусстве. М., 2002.
  • Гурович Н.М. Портрет персонажа в структуре эпического произведения: «гротескный» и «классический» типы (на материале романов Н.В. Гоголя «Мертвые души» и М.Ю. Лермонтова «Герой нашего времени»): дис. ... к. филол. н.: 10.01.08. М., 2009.
  • Жинкин Н.И. Портретные формы // Искусство портрета. М., 1928. С. 7-52.
  • Искусство как язык - языки искусства. Государственная академия художественных наук и эстетическая теория 1920-х годов. Т. 2 / под ред. Н.С. Плотникова, Н.П. Подземской. М., 2017.
  • Искусство портрета / под ред. А.Г. Габричевского. М., 1928.
  • Кафидова Н.А. Пророк безличия: принципы изображения персонажей в романах Андрея Белого // Кафедральные записки: вопросы новой и новейшей русской литературы. Вып. 2. М., 2005. С. 75-85.
  • Лазаренко Л.В. Концепция «тела» в романе «Петербург» А. Белого // Проблемы художественного миромоделирования в русской литературе Х1Х-ХХ веков. Вып. 4. Благовещенск, 1999. С. 31-38.
  • (а) Лазаренко Л.В. «Мертвая» телесность в романе А. Белого «Петербург» (Идейно-художественная значимость образов пластических форм) // Проблемы художественного миромоделирования в русской литературе. Вып. 6. Благовещенск, 2002. С. 17-25.
  • (Ь) Лазаренко Л.В. Образ человека в творческом сознании Андрея Белого (к проблеме поэтики романа «Петербург»: дис. ... к. филол. н.: 10.01.01. М., 2002.
  • Новиков Л.А. Стилистика орнаментальной прозы Андрея Белого. М., 1990.
  • Печенина Ю.А. Человек и пространство (в романе А. Белого «Петербург» // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2009. Вып. 578. С. 141-152.
  • Тагер Е.Б. Жанр литературного портрета в творчестве Горького // О художественном мастерстве Горького. М., 1960. С. 375-418.
  • Шахматова Е.В. Практики внетелесного существования сознания в романе Андрея Белого «Петербург» // Общество: философия, история, культура. Вып. 2. Краснодар, 2014. С. 13-16.
  • Шишкина Л.И. Принципы и приемы портретной характеристики в ранней прозе Л. Андреева (1898-1903 гг.) // Портрет в художественной прозе. Сыктывкар, 1987. С. 48-59.
Еще
Статья научная